Ragunda kommuns logotyp

Lämna klagomål på utbildning och annan pedagogisk verksamhet enligt skollagen

Barn- och utbildningsavdelningens rutiner för att ta emot och utreda klagomål på utbildningen enligt skollagen.

Enligt skollagen 4 kap. 8§ skall huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot

och utreda klagomål på utbildningen. Verksamheter som berörs i Ragunda kommun är förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola och fritidshem.


Enligt skollagen 25 kap. 8§ ska det på samma sätt finnas rutiner för att ta emot

och utreda klagomål på annan pedagogisk verksamhet.

Den verksamhet som berörs i Ragunda kommun är öppen förskola.


Ifall du som vårdnadshavare har synpunkter eller klagomål vill vi gärna veta det. 

Vi ser det som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet. Du som elev har också möjlighet att framföra synpunkter eller klagomål på verksamheten. 

Vem framför jag mina klagomål till? 

Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller om du är missnöjd med något ska du i första hand framföra det till pedagog/mentor i verksamheten. Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår ska du vända dig till förskolechef/rektor så att verksamheten själv får möjlighet att agera.

Skulle det vara så att du fortfarande är missnöjd, kan du lämna dina klagomål här nedan via vår hemsida eller skriftligt till:
 
Barn- och utbildningsavdelningen 
Ragunda kommun 
844 21 Hammarstrand

  
Klagomålet vidarebefordras till berörd förskolechef/rektor. Handlingar som skickas till kommunen diarieförs och blir allmän handling. Behandling av personuppgifter sker enligt personuppgiftslagen.

Hur lång tid tar det innan jag får svar?

Inom 14 arbetsdagar skall förskolechef/rektor ge svar på klagomålet. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att utreda. Behöver vi mer än 14 arbetsdagar meddelar vi dig orsaken till fördröjningen.

Vad händer med klagomålet?

Alla klagomål utreds, följs upp och dokumenteras. Redovisning sker till kommunstyrelsen om klagomålets art och vilka åtgärder som vidtagits.

Fristående förskola

Klagomål mot fristående förskola, som står under kommunens tillsyn, lämnas i första hand till pedagog eller förskolechef. Är du fortfarande missnöjd skickas skriftligt klagomål till adress enligt ovan.


OBS! Om du vill ha svar kom ihåg att lämna uppgift om din e-postadress eller telefonnummer. Fält med * måste fyllas i.


Fråga 1

Fråga 2

Fråga 3

Fråga 4
Min synpunkt gäller: *
Multiple selection


Fråga 5
Bispgården:
Multiple selection



Fråga 6
Hammarstrand:
Multiple selection






Fråga 7
Stugun:
Multiple selection




Fråga 8

Fråga 9

Uppdaterad 2017-12-08 av Niclas Jarlås

Bibliotek
Ragunda hyreshys
Ragundabladet

Ragunda kommun finns också i sociala medier. Välkommen!

Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook
Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook

Telefon Kundcenter 0696-68 20 00

E-post: ragunda.kommun@ragunda.se


Öppettider kommunkontoret:

Måndag-torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 08.00-15.00

Lunchstängt: 12.00-13.00

Mer kontaktinformation


Besöksadress

Centralgatan 13-15 Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Postadress

Ragunda kommun, Box 150,

840 70 Hammarstrand


Organisationsnummer

21 20 00-2452