



Paviljongen är en stor fin vit byggnad.
Den har guld på taket och dörrarna.
Paviljongen har en spira som är av guld.
För hundra år sedan kom en kung på besök
Han var kung i Thai-land
Kungen reste runt i Sverige
En dag kom han till Ragunda kommun
Kungen åt på ett hotell i Bisp-gården.
Sedan åkte han häst och vagn
ner till älven där en båt väntade på honom.
På platsen där kungen åkte förbi
har Ragunda kommun och
Thailand byggt paviljongen.
Paviljongen är ett minne till kungen.
Kungen hette Chu-la-long-korn.
Varje år kommer flera tusen turister
till paviljongen.
Paviljongen finns i en by som heter Utan-ede
Utanede ligger en mil från Bispgården.
