Ragunda kommuns logotyp

Välkommen till Integration Ragunda

Integration Ragunda arbetar med etableringsinsatser för nyanlända. Vi ansvarar för välkomnandet i kommunen och bistår i första hand med hjälp att hitta ett lämpligt boende. Vi ser till att nyanlända gör sig hemmastadda och får en grundläggande orientering i samhället.

Integrationsenheten erbjuder tolkstöd och vägleder i kontakten med exempelvis myndigheter, bankväsende, hälsocentral, skola och barnomsorg. Vi arbetar samtidigt med att lyfta och samordna integrationsfrågor internt inom den kommunala verksamheten och främjar ideella initiativ i civilsamhället. Under hösten 2018 sker en omorganisation som innebär att integrationsenheten och arbetsmarknadsenheten samordnas. Information gällande detta läggs upp löpande.

 

Det är Arbetsförmedlingen som ansvarar för de förberedande etableringsinsatser som riktas till nyanlända i kommunen. Arbetsförmedlingen upprättar individuella etableringsplaner där SFI, praktik, yrkesutbildning och instegsjobb ingår. Tillsammans med kommunens planerande, vägledande och arbetsförberedande insatser skapar detta förutsättningar för att den som är nyanländ så snart som möjligt ska lära känna det svenska samhället och vår kommun samt rustas för en varaktig sysselsättning.


Det övergripande målet är att Ragunda kommun skall vara en attraktiv plats för boende, arbete och fritid oavsett var du kommer från. Med en långsiktig vision om att så många som möjligt skall känna sig delaktiga och vilja stanna kvar i kommunen arbetar vi utifrån perspektivet att en framgångsrik integration beror på förmågan att inkludera och skapa gemenskap.


Vi vill vara en motiverande knytpunkt för alla som vill engagera sig och bidra till att Ragunda blir en föregångskommun i det nationella integrationsarbetet. Har du, din förening eller ditt företag idéer kring detta är du välkommen att kontakta oss.


Du hittar våra kontaktuppgifter här. Du kan även kontakta kundcenter på 0696 - 68 20 00 eller maila oss på integration@ragunda.se.

 


Synpunkter, klagomål och frågor

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i verksamheten. Vår organisation ska präglas av ett respektfullt och gott bemötande. Vi ska ge hjälp och service av hög kvalitet. Det är viktigt för oss att få in synpunkter på den verksamhet som vi bedriver. Lämna gärna dina synpunkter här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Relaterade länkar

Information om Sverigelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppdaterad 2018-09-27 av Johan Högberg

Bibliotek
Ragunda hyreshys
Ragundabladet

Ragunda kommun finns också i sociala medier. Välkommen!

Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook
Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook

Telefon Kundcenter 0696-68 20 00

E-post: ragunda.kommun@ragunda.se


Öppettider kommunkontoret:

Måndag-torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 08.00-15.00

Lunchstängt: 12.00-13.00

Mer kontaktinformation


Besöksadress

Centralgatan 13-15 Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Postadress

Ragunda kommun, Box 150,

844 21 Hammarstrand


Organisationsnummer

21 20 00-2452

 

Kommunens Intranätlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster