Felanmälan Ragunda Bostad

Har det uppstått en skada eller ett fel du behöver felanmäla till oss? Det är viktigt att du felanmäler problemen, så att vi snabbt kan åtgärda felen.

Felanmälan kan göras på två olika sätt

  • Via "Mina sidor" här på webbsidan. Användarnamn och lösenord finns på din faktura.
  • Via Kundcenter på 0696-68 20 00

När du gör din felanmälan kan följande uppgifter vara bra att ha till hands:

  • Kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer och lägenhetsnummer.
  • Typ av skada eller fel
  • Var skadan eller felet finns någonstans
  • Vi behöver också veta om det finns djur i lägenheten och om vi har din tillåtelse att gå in med huvudnyckel.

 

Vi åtgärdar felen som våra hyresgäster anmäler olika snabbt beroende på hur allvarliga de är.

Felanmälan TV via bredband

Kontakta Viasat tel. 0771- 52 20 00

Felanmälan Bredband

Har du problem med ditt bredband anmäler du det till ServaNet på 0200-12 00 35 eller maila till info@servanet.se.

Akuta fel efter kl.16 samt helger

Kontakta SOS Alarm på telefonnummer 063-51 19 42 om det är ett akut fel som behöver åtgärdas.

 

Så kan du fixa de vanligaste problemen själv

Ohyra eller skadedjur

Oavsett hur skadedjur kommit in i lägenheten är du som hyresgäst enligt hyreslagen skyldig att anmäla. Om du gör det i tid går det smidigare och snabbare att få bort dem.

Du som hyresgäst har rätt till kostnadsfri sanering, det gäller inte om du varit vårdslös eller låtit bli att meddela oss. Tveka därför inte att göra en felanmälan om du har uppmärksammat eller misstänker att skadedjur finns i din lägenhet. Du är också välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Problem i badrummet

  • Om det blir stopp i handfatet – kontrollera själv silen och vattenlåset innan du felanmäler
  • Om det blir stopp i golvbrunnen – rensa själv bort hår etcetera på och under gallret i golvbrunnen. Golvbrunnen går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande
  • Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen
  • Använd inte kaustiksoda i avloppen – det förstör både avloppsrör och miljö
  • Undik stopp i avloppen – spola inte ned sanitära artiklar i toaletten.

Problem i köket

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt bör du rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Lägg det i en långpanna med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur det ordentligt
  • För att undvika stopp ska du inte hälla kaffesump och matolja i slasken.

Problem med elen

Om strömmen i lägenheten inte fungerar – kontrollera först säkringarna innan du felanmäler.

Lysrör och glimtändare

  • Byt dem innan du felanmäler. Eftersom de innehåller miljöfarliga ämnen ska du lämna dem på en återvinningscentral eller miljöstation
  • Glödlampor och säkringar byter du själv.

Relaterade länkar

Dokument




Uppdaterad 2018-08-20 av Niclas Jarlås

Bibliotek
Ragunda hyreshys
Ragundabladet

Ragunda kommun finns också i sociala medier. Välkommen!

Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook
Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook

Telefon Kundcenter 0696-68 20 00

E-post: ragunda.kommun@ragunda.se


Öppettider kommunkontoret:

Måndag-torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 08.00-15.00

Lunchstängt: 12.00-13.00

Mer kontaktinformation


Besöksadress

Centralgatan 13-15 Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Postadress

Ragunda kommun, Box 150,

844 21 Hammarstrand


Organisationsnummer

21 20 00-2452

 

Kommunens Intranätlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster