Din krisberedskap

Alla ska vara så pass förberedda att vi klarar en tid utan stöd från myndigheter i händelse av en kris. Vi förväntas ha förråd av vatten och förnödenheter likväl som förmåga att ordna värme och informationsinhämtning.

Människan behöver tillgodose sig vissa grundbehov för att fungera. Har vi inte tillgång till vatten, mat, värme, sömn eller trygghet så ger det psykiska och fysiska effekter ganska snabbt.

Samhället är idag mycket känsligare för störningar än vad det var förr. Idag kan det räcka med ett oväder eller elavbrott för att det ska bli allvarliga problem med försörjningen för många. Även hushållen är idag sämre rustade för störningar då många inte är förberedda på att klara sig på egen hand utan hjälp från samhällets funktioner.

 

Att som förr ha ett lager av mat är idag ganska ovanligt, särskilt i storstäderna där man har nära till livsmedelsbutiker och annan infrastruktur. Likaså är möjligheten att ta vatten från egen brunn mycket sällsynt även utanför staden. Öppen spis eller kamin hittar man dock fortfarande i många villahushåll.Läs mer på länkarna nedan och se över din krisberedskap!

 

2018 delades broschyren Om krisen eller kriget kommerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster ut till alla hushåll i Sverige. Där finns information om hur vi ska bli bättre förberedda på följderna som allvarliga olyckor, extremt väder, it-attacker eller militära konflikter ger.           

Kommunhuset

Välkommen till Ragunda Kommuns Kundcenter!

Vi finns i kommunhuset , Centralgatan 13-15 i Hammarstrand

eller så kan du nå oss på tel. 0696-68 20 00.

Vår mailadress är ragunda.kommun@ragunda.se

Pågående Projekt i Ragunda kommun

Ragunda kommun är med i flera olika projekt.

Ibland är det vi själva som är projektägare och

ibland är vi med och medfinansierar.

Just nu medverkar vi i följande projekt>>

Synpunkter, beröm och klagomål

Vi behöver hjälp att bli bättre och utveckla våra

tjänster. Skriv gärna till oss om du har synpunkter, beröm

eller klagomål. Formulär hittar du här>>


En medborgarundersökning kommer att göras under

februari 2014.

Här hittar du resultatet av undersökningen som gjordes

2013>>

Bibliotek
Ragunda hyreshys
Ragundabladet

Ragunda kommun finns också i sociala medier. Välkommen!

Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook
Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook

Telefon Kundcenter 0696-68 20 00

E-post: ragunda.kommun@ragunda.se


Öppettider kommunkontoret:

Måndag-torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 08.00-15.00

Lunchstängt: 12.00-13.00

Mer kontaktinformation


Besöksadress

Centralgatan 13-15 Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Postadress

Ragunda kommun, Box 150,

844 21 Hammarstrand


Organisationsnummer

21 20 00-2452

 

Kommunens Intranätlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster