2019-06-17 15.14

Kommun och politik, Kultur och fritid

Vad händer i Ragundadalen i sommar?

Nu har vi en ny evenemangskalender! Ni hittar den på ragundadalen.se. länk till annan webbplats Vill du att ditt evenemang ska finnas med? Maila till kundcenter@ragunda.se. Alla evenemang som vi får in gör vi också en sammanställning av och publicerar i Ragundabladet, som delas ut till alla hushåll i Ragunda kommun.

Konsert i Döda Fallet

Varför har vi ny evenemangskalender?

Jämtland Härjedalen turism har tidigare ägt och driftat en databas där hela länets turistorganisationer (destinationer/kommuner) kunde lägga in sina evenemang. Evenemangen publicerades då automatiskt hos oss på våra officiella plattformar ragundadalen.se och på www.ragunda.selänk till annan webbplats samt på deras sida www.jht.selänk till annan webbplats. Från och med juli finns inte den möjligheten då JHT(Jämtland Härjedalen turism) lägger ner den databasen.

 

För att fånga upp våra lokala evenemang så beslöt vi att ta fram en egen evenemangskalender som kan användas både av oss som bor här och våra besökare. Vi passade också på att uppdatera vår officiella sida för evenemang, mat och dryck, sevärdheter, aktiviteter, boende och våra turistanläggningar: ragundadalen.selänk till annan webbplats.


Var skickar jag in mitt evenemang?

Man skickar in sitt evenemang till kundcenter@ragunda.se.

Vi har tyvärr inte någon möjlighet att ringa upp och leta efter evenemang. Om vi som bor och verkar här vill ha en bra evenemangskalender förutsätter det att alla arrangörer/föreningar själva skickar in sitt material. Kanske kan vi alla påminna varandra och hjälpas åt att skicka in till kundcenter@ragunda.se? Även om evenemang återkommer från år till år vill vi att man skickar in (eftersom det förekommit att man ställt in/gjort ändringar ganska sent av olika orsaker) så att vi har aktuella uppgifter.


Varför ger ni inte ut den gamla turistbroschyren?

Turistbroschyren ägdes och drevs av privat aktör i samarbete med ekonomisk förening. Ragunda kommun var inte ansvarig utgivare. Ragunda kommun har inte de ekonomiska förutsättningarna att sammanställa, trycka upp och distribuera en turistbroschyr varje år. Vi ser också att det är svårt för föreningar och arrangörer att vara ute i så god tid så att evenemangen hinner komma med i en trycksak och om man ändrar sig så är det omöjligt att plocka ur evenemang ur en tryckt produkt.

 

Sedan har den digitala världen blivit så stor och de allra flesta använder sina mobiler för att söka information. Vi satsar på att ha en bra mobilanpassad sida, ragundadalen.se,länk till annan webbplats där vi länkar till de företag/föreningar som bedriver turistisk verksamhet med en sökbar (efter kategori och datum) evenemangskalender där alla arrangörer/företag själva ansvarar för sin del och alla föreningar/arrangörer kan lämna in sina evenemang när de själva kan och har möjlighet.

 

Vi sammanställer de evenemang som vi får in och publicerar i Ragundabladet, som kommer ut i tryckt form till alla hushåll i kommunen.

 

Våra besökare kan få personlig hjälp på våra InfoPointslänk till annan webbplats där Kundcenter /bibliotek/Medborgarkontor i samverkan med turistföretag hjälper till för att nå ut med så bra information som möjligt.


Varför använder ni inte bara Facebooks evenemangsfunktion?

Vi vill kunna styra hur evenemangen visas och ha möjlighet att filtrera sökningar efter kategori. Sedan kan vi också utveckla kalendern som vi vill om vi äger den själva.


Vilka kanaler har vi?

För evenemang, mat och dryck, sevärdheter, aktiviteter och boende och våra turistanläggningar har vi:

www.ragundadalen.selänk till annan webbplats

www.facebook.com/ragundadalenlänk till annan webbplats

https://www.facebook.com/dodafalletlänk till annan webbplats

https://www.facebook.com/thailandskapaviljongen/länk till annan webbplats


För kommunens verksamhet i övrigt har vi:

www.ragunda.selänk till annan webbplats

https://www.instagram.com/ragundakommunlänk till annan webbplats

www.facebook.com/ragundakommunlänk till annan webbplats


Tryckt material:

Ragundabladet

Ibland annonserar vi också i olika dagstidningar/vecko- och månadsmagasin.


Vad händer med appen ragundadalen?

Vi har inte beslutat om det ännu. Just nu fungerar inte evenemangskalendern i appen då den hämtar data från JHT:s databas. Vi har inte de ekonomiska förutsättningarna just nu att hålla den uppdaterad då den driftas av annan part och varje ändring vi vill göra är ganska dyr. Om vi beslutar att ha en app kommer vi att äga den själva så att vi kan ändra som vi vill.


Hur ser Ragunda kommuns turistorganisation ut?

Ragunda kommun har viss turistisk verksamhet. Kontaktperson för branschspecifika frågor och gruppguidning på våra egna turistiska anläggningar (Thailändska Paviljongen och Döda fallet) är Robert Falk.


Ragunda kommuns Kundcenter /bibliotek/Medborgarkontor i samverkan med turistföretag är en del av vårt nätverk av InfoPointslänk till annan webbplats.


På våra anläggningar Döda Fallet och Thailändska Paviljongen har teknisk verksamhet ansvar för skötsel.


Döda Fallets servering är utarrenderad och kontaktinformation hittar du här: https://www.facebook.com/dodafalletrest/länk till annan webbplats

Om du vill arrangera något på scenen/hyra vridläktaren eller vår mobila scen kontaktar du Robert Falk.


Den Thailändska Paviljongenlänk till annan webbplats har sommaren 2019 fri entré till området. Det är dock begränsat tillträde till övriga byggnader utom Paviljongen.


För frågor om våra kommunala webbplattformar/annonsering kontaktar man Carina Landin.


Vi hoppas att alla får en fin sommar och att vi alla hjälps åt att sprida våra arrangörers och föreningars fina evenemang och att vi har plats för fler att bo, leva och verka här!

Uppdaterad 2019-06-17 av System