Bygga, bo och miljö

Insamling av Returpapper övergår till kommunalt ansvar

Insamling av returpapper/tidningspapper har skett via återvinningsstationerna som drivs av företaget Förpackning och tidningsinsamling (FTI). Från och med 2022-01-01 övertar kommunen insamlingen. Det kommer att ske via kommunens återvinningscentraler (ÅVC).

Varför kan vi inte lämna in tidningar på återvinningsstationerna?

Regeringen beslutade 2020-12-22 att ansvaret för insamling och behandling av returpapper (Tidningar, tidskrifter, direktreklam, kataloger) ska tillfalla kommunerna från och med 2022-01-01.

Ragunda kommun har på grund av höga insamlingskostnader inte råd att behålla insamlingen på nio olika ställen (ÅVS) i kommunen och därför beslutade kommunstyrelsen 2021-10-19 att insamling i kommunens regi kommer att ske via dom två återvinningscentralerna (ÅVC).

Vi ser också att i Ragunda kommun har mängden tidningar som samlats in sjunkit med över 70% på 10 år.

Hur ska jag lämna in mina tidningar?

  • Bor du i villa så lämnar du in tidningar på återvinningscentralen eller så kan du from 2022 beställa hämtning av dina tidningar för 688 kr/hämtning och max 15 kg. Beställning gör du via renhållningen 0696-682000.
  • Bor du i lägenhet finns fastighetsnära insamling via de blå kärlen.

För mer information: Insamling av förpackningar och tidningar.

Uppdaterad