Hjälpmedel

Om du har behov av så kallade medicintekniska hjälpmedel, till exempel gånghjälpmedel, kan du få råd och hjälp av vår arbetsterapeut eller sjukgymnast. Deras arbete syftar till att bibehålla och förbättra förmågan till att klara ett dagligt liv.

Så här gör du för att anmäla behov av hjälpmedel

Du kontaktar kommunens arbetsterapeut eller sjukgymnast genom att ringa kommunens Kundcenter>>

Arbetsterapeut eller sjukgymnast gör ett hembesök hos dig och gör en bedömning av dina behov.

Individuell utprovning

Hjälpmedel är en del av rehabiliteringen/habiliteringen och utprovas individuellt till dig genom en bedömning. Inom kommunen är det vanligast att en arbetsterapeut eller sjukgymnast gör bedömningen och provar ut hjälpmedlet i hemmiljön. Om hjälpmedlet inte fungerar som det var tänkt i din vardag kontaktar du den ansvariga arbetsterapeuten/sjukgymnasten.

Avgifter för hjälpmedel

För en del hjälpmedel betalar du en egenavgift.

Felanmälan

Om ditt hjälpmedel går sönder kontaktar du din arbetsterapeut eller sjukgymnast.

Återlämning

De flesta hjälpmedlena som du använder i ditt eget hem är ett lån och ska återlämnas när du inte längre behöver dem. Du ansvarar själv för återlämningen. Vid frågor om återlämningen kontaktar du din arbetsterapeut eller sjukgymnast.

Inkontinensskydd

Om du har behov av inkontinensskydd kontakta distriktssköterskan i ditt område >>

Hörapparater

Om du tycker din hörsel är nedsatt och vill ha en hörapparat ska du kontakta din hälsocentral. Där görs en undersökning och bedömer läkaren att det finns ett behov av hörapparat skickar han/hon en remiss till sjukhuset i Östersund. På sjukhuset görs en grundlig test av hörsel och en bedömning av behov. Efter det att du fått beslut om en hörapparat kan kommunens hörselombud hjälpa till.

Kommunens hörselombud

Kommunens hörselombud är Jenny Palmquist, Iris Anundgård och Eleonor Dahlin. De hjälper till med instruktioner, installation, skötsel, fel på apparaten med mera. 

Fel som ej kan avhjälpas i Hammarstrand skickas vidare till Hörcentralen i Östersund.

Vill du ha hjälp med hörapparaten eller har fel på den var god vänd er till 

Ragunda kommuns hörselombud tel 0696 - 68 20 17 
mellan kl 07.00 - 08.00 och 13.00 - 13.30 måndag till fredag så hjälper vi till.

Tema Hjälpmedel – ny tjänst på 1177.se

Nu finns ett nytt temaområde, Tema Hjälpmedel, på 1177 Vårdguidens webbplats. Där kan man läsa om hur det går till att få ett hjälpmedel och även se vilket utbud som finns.


Dokument



Uppdaterad 2017-10-27 av Niclas Jarlås

Bibliotek
Ragunda hyreshys
Ragundabladet

Ragunda kommun finns också i sociala medier. Välkommen!

Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook
Ragunda kommun på Instagram
Ragunda kommun på Facebook

Telefon Kundcenter 0696-68 20 00

E-post: ragunda.kommun@ragunda.se


Öppettider kommunkontoret:

Måndag-torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 08.00-15.00

Lunchstängt: 12.00-13.00

Mer kontaktinformation


Besöksadress

Centralgatan 13-15 Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Postadress

Ragunda kommun, Box 150,

844 21 Hammarstrand


Organisationsnummer

21 20 00-2452

 

Kommunens Intranätlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster